Siirry sisältöön

7 vinkkiä laatuasiantuntijalle LinkedIn-profiilin päivittämiseen

  • Yhteisö
  • Julkaistu:

Millainen on hyvä LinkedIn-profiili? Yksiselitteistä vastausta ei ole, sillä kaikki riippuu siitä, mitä tavoittelet LinkedInin käytöllä. Etsitkö uusia urapolkuja? Rakennatko asiantuntijabrändiäsi? Verkostoidutko globaalisti vai kotimaassa? Mahdollisuuksia on paljon, mutta näillä vinkeillä pääset alkuun.

1. Selkeä ja tunnistettava profiilikuva

Parhaiten profiilikuvana toimii selkeä kasvokuva, josta muiden on helppo tunnistaa sinut. Jos tapaat uusia ihmisiä esimerkiksi seminaareissa tai asiakaskäynneillä, heidän on helpompi löytää sinut LinkedIn-kaimojesi joukosta, jos näytät kuvassasi omalta, tunnistettavalta itseltäsi. Jos siis käytät silmälaseja arjessa, pidä ne myös profiilikuvassa. Moni jää tunnistamatta, koska kuva poikkeaa liikaa todellisesta ulkonäöstä.

Varmista myös, että profiilikuvasi näkyy kaikille, myös verkostosi ulkopuolella oleville. Voit muuttaa näkyvyyttäsi LinkedInin asetuksista: Me > Settings & Privacy > Visibility > Profile photo ja valitsemalla Public.

Profiilikuvan suositeltu koko on 800 x 800 pikseliä. Voit ladata suuremmankin kuvan ja LinkedIn pienentää sen automaattisesti. Jos alkuperäinen kuvasi ei ole täysin neliskanttinen, pystyt zoomaamaan ja vierittämään sitä haluamaasi kohtaan. Tallennettuasi profiilikuvan, LinkedIn muokkaa siitä automaattisesti pyöreän muotoisen.

2. Otsikko tiivistää pihvin

Otsikkosi näkyy muille käyttäjille LinkedInissä monissa eri yhteyksissä: kun he tekevät haun nimelläsi, kun he näkevät työnantajasi sivulta keitä yrityksessä on töissä, kun he törmäävät päivityksiisi tai kommentteihisi uutisvirrassa, ja kun LinkedIn ehdottaa heille uusia kontakteja. Lisäksi LinkedIn-profiilit nousevat Googlen hakutuloksissa kärkijoukkoon, joten LinkedIn-profiilisi otsikko on monissa tapauksissa se, mitä kerrot itsestäsi muille Googlessa.

Otsikossa (Headline) sinulla on nyt käytössä noin 220 merkkiä.

Voit laittaa otsikkoon tittelisi, mutta vielä parempi on, jos tiivistät siinä miksi teet sitä, mitä teet (mikä on työsi ydin) tai/ja missä asioissa olet taitava. Yritä kuvata työtäsi sen laajemman merkityksen kautta. Ole mahdollisimman selväsanainen.

Tässä muutama apukysymys:

  • Missä työsi tulokset näkyvät?
  • Mitä konkreettista haluat saada aikaan työlläsi?
  • Mitkä ovat vahvuuksiasi.
  • Mihin kysymyksiin sinä osaat kertoa vastaukset?

Esimerkiksi laatuasiantuntijana voisit sanoa:

  • “Autan varmistamaan, että prosessit toimivat sujuvasti ja asiakas saa sen, mitä on luvattu – tai enemmän”.
  • Laatu- ja riskienhallinnan asiantuntija | Vähennän virheitä, parannan suorituskykyä.”
  • “ISO-sertifioitu laatuasiantuntija. Autan rakentamaan tehokkaita prosesseja.”

3. About kertoo tarinan

kohdassa sinulla on enemmän tilaa kertoa itsestäsi, osaamisestasi ja tavoitteistasi. Yritä silti pitää teksti mahdollisimman tiiviinä ja selkeänä. Tämänkään kohdan ei tarvitse olle mikään täysimittainen CV. Älä lähde liikkeelle “Jo muinaiset roomalaiset…” -taktiikalla, vaan aloita mieluummin kertomalla, minkä teemojen parissa työskentelet juuri nyt. Sen jälkeen voit avata tiiviisti taustojasi ja kokemustasi.

Toimiva niksi on käydä vakoilemassa “LinkedIn-julkkisten” profiileja ja katsoa, mitä he kertovat itsestään!

Lyhyt, ytimekäs kuvaus, joka avaa työnkuvaasi ja vahvuuksiasi, toimii kuin käyntikortti. Aloita kertomalla, mitä teet tällä hetkellä, ja taustoita sopivasti. On hyvä pohdiskella myös kielivalintoja: jos käytät työssäsi paljon englantia, lyhyt englanninkielinen yhteenveto voi laajentaa profiilisi näkyvyyttä.

Tähän osioon kannattaa lisätä myös omat yhteystiedot. Yhä harvemmat etsivät yhteystietoja yritysten verkkosivujen tai puhelinvaihteiden kautta, vaan ihmiset tavoittelevat toisiaan Googlen välityksellä. Kun LinkedIn-profiilisi löytyy hakukoneen kautta ja yhteystietosi ovat siinä helposti esillä, olet paremmin tavoitettavissa. Ainakin työpuhelinnumero ja sähköpostiosoite on hyvä kertoa, mutta voit mainita myös muita aktiivisia sometilejäsi.

4. Kannattaako LinkedIn-profiili sitten kirjoittaa suomeksi vai englanniksi?

Parasta on valita molemmat. Ota pääkieleksi se, jolla viestit työssäsi useiten. Vaikka valitsisit suomen, on silti fiksua liittää profiiliin jonkinlainen tiivistelmä myös englanniksi. LinkedInin käyttöliittymä ei toimi suomen kielellä, joten englannin käyttäminen auttaa löytymistäsi hauissa.

Huom! Voit luoda profiilisi myös toisella kielellä (jos jaksat huolehtia molemmista). Tämä parantaa sen löydettävyyttä ja näkyvyyttä kansainvälisille kontakteille ja rekrytoijille. Kielivaihtoehtoja hallinnoidaan saman pääprofiilin alta ja voit näppärästi jakaa esimerkiksi suomen tai englanninkielisen linkin yhteistyökumppaneillesi.

Näin lisäät profiilin toisella kielellä:

  1. Klikkaa Me-ikonia LinkedInin etusivun ylälaidassa ja valitse View Profile.
  2. Profiilin oikeassa reunassa klikkaa Edit -ikonia Profile language -kohdan vierestä.
  3. Valitse Add language ja valitse haluamasi kieli pudotusvalikosta.
  4. Päivitä nimesi tarvittaessa uuden profiilin kielen mukaiseksi.
  5. Kirjoita profiilisi tiedot kyseisellä kielellä, sillä käännöksiä ei tehdä automaattisesti.
  6. Klikkaa Create Profile ja Done.

Huom: LinkedIn-profiilin lisäkielet eivät ole saatavilla mobiilisovelluksessa, vaan ne pitää lisätä tietokoneella. Lisätietoja täältä, LinkedInin omista ohjeista.

5. Kerro kokemuksista konkretiaa

Aiemmista työ- ja opiskelupaikoista kannattaa kertoa muutakin kuin pelkät tittelit ja päivämäärät. Avarra tarinaasi: kerro tiiviisti, mitä työnkuvaasi kuului – ja mitä sait aikaan!

Jälleen kerran: pelkkä titteli ei välttämättä paljasta, mitä kaikkea hienoa osaat ja minkälaisiin onnistumisiin olet pystynyt. Kannattaa myös lisätä profiiliin linkkejä esimerkiksi ogranisaationne sivuilta löytyviin case-esimerkkeihin, joissa olet ollut mukana ja avata muutamalla rivillä mikä roolisi olisi niissä.

Varmista myös vanhojen työ- ja opiskelupaikkojen suhteen tämän niksilistan kohta #6: merkitse työnantaja/oppilaitos oikealla nimellä, jotta profiilisi linkittyy oikein kyseisen organisaation LinkedIn-sivuun. Tuttu nyrkkisääntö: jos logo näkyy oikein, homma toimii.

Huom! Jos olet urallasi jo pidemmällä, vanhojen työpaikkojen listasta kannattaa poistaa vuosikymmenten takaiset kesätyöt ja muut epäolennaisuudet.

6. Linkitä varmasti oikea työnantaja

Varmista, että LinkedIn-profiilisi näyttää työpaikkasi oikein. Tämä voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta ei ole sitä. Yllättävän moni on jättänyt työnantajansa merkitsemättä tai merkinnyt sen väärin. Varmista siis, että olet linkittänyt oikean työnantajan!

Kun olet lisäämässä työnantajaa, sinun on hyvä varmistaa, että oma profiilisi linkittyy työnantajasi LinkedIn-sivuun oikein. Ei riitä, että pelkästään kirjoitat Company or organization -tekstikenttään työnantajaksesi “työpaikka X”, vaan sinun tulee valita LinkedInin ehdottamista yrityssivuista oikea ja klikata sen kohdalta.

Kannattaa ottaa huomioon, ett’ monilla yrityksillä on arkisessa puheenparressa hieman eri nimi kuin mikä on heidän virallisen LinkedIn-sivunsa nimi. Usein törmää tapauksiin, joissa yrityksen virallinen nimi on vaikkapa “Yritys Oyj”, mutta LinkedInistä löytyy siellä työskenteleviä ihmisiä, jotka ovat profiileissaan merkinneet työnantajakseen “Yritys Oyj” tai “Yritys Group”. Niinpä he näyttävät LinkedInin silmissä työskentelevän eri yrityksissä, vaikka todellisuudessa he istuisivat vierekkäin samassa konttorissa.

Voit varmistua onnistuneesi, kun profiilisi näyttää työnantajasi oikean logon!

(Epävarmoissa tilanteissa tee kuten minä: käyn yrityksen nettisivuilla ja etsin LinkedIn-tilin login ja klikkaan. Näin pääset oikeille sivuille ja voit tarkistaa, että linkität oikean tilin postaukseen. Terkuin googletuksen Sherlock Holms.)

7. Viimeinen silaus: kansikuva kohdilleen

Tyylikäs kansikuva antaa profiilillesi viimeisen silauksen. Tarkista työnantajaltasi, onko organisaatiossasi luotu valmiita brändin mukaisia LinkedIn-kansikuvia työntekijöiden käyttöön. Jos ei ole, valitse vapaasti jokin oma kuva, joka sopii tyyliisi ja tavoitteisiisi. (Muistathan tekijänoikeusasiat!)

LinkedIn-kansikuvan suositeltu koko on 1584 x 396 pikseliä. Jos kuvasi on eri kokoinen, pääset asettelemaan ja rajaamaan sitä haluamallasi tavalla.

Nyt kun profiilisivusi on kunnossa, on aika aktivoitua!

Kerro rohkeasti omia näkemyksiäsi (myös niitä ei-täysin-valmiita), osallistu keskusteluihin ja jaa vaikka median artikkeleita, jotka kiinnostavat sinua. Kuten mihin tahansa somekanavaan, myös LinkedIniin pätee, että siitä saa ulos juuri sitä, mitä sinne itse laittaa sisään.

Menestystä matkaan!

Kirjoittaja

Johanna Lohiluoma

Yhteisömanageri | Community Manager

+358 50 400 2623